Kejamkah Aku Bila Aku Berbuat Baik?

Berlaku kejam tapi baik, berlaku baik tapi sebenarnya kejam…. mana lebih elok? Buat baik kat org tu sebab kesian kan dia tapi sebenarnya kejam.. sbb tipu org tu… cemana yer?
Baik kah seseorang itu kalau dia mencintai seseorang kerana terpaksa…. tapi apakah dia juga kejam kerana dengan selamba mengecewakan seseorang… susah nak buat pilihan dlm hidup ini. Ada org kata.. cintailah org yg menyintai kita dan bukannya org yg kita cintai.. tp benda tu payah utk dilakukan… bukan apa.. hati org ni bukan leh main ikut suka jer nak suruh suka kat sapa.. nak sayang kat sapa.
Jadi apakah seseorang kejam apabila dia bercakap terus terang… menunjukkan kepada org itu segala bentuk kekejaman atas dunia ini? Apabila dia mematahkan hati org? Menyedarkan tentang hakikat sebenar? Atau apakah dia lebih kejam apabila dia menyembunyikan semua itu… hanya menceritakan kebaikan.. melindungi ia dari segala keburukan….
Aku rasa lebih kejam kalau sembunyikan hal sebenar… sbb kita tak boleh sembunyikan benda tu secara berterusan.. menipu secara berterusan… pasti akhirnya akan terbongkar juga rahsia… kalau terbongkar… bukan kah lagi kejam jika dia tahu hal yg sebenar? Entahlah… terserahlah pada pendapat masing masing… mana yg lebih elok.. mana yg lebih tepat…. mungkin utk satu satu keadaan lebih elok berlaku kejam.. utk keadaan lain sebaliknya?
Kuasa ditanganmu..
[Listening to: Thalia Ft. Fat Joe – I Want You (3:30)]

5 thoughts on “Kejamkah Aku Bila Aku Berbuat Baik?

  1. mwahaha…as for me man.. depends on the situation. and the person.. if that person is someone who is really close to me. so there will be no secrets. but if its someone i tak knal.. prolly i simpan. Wink

  2. hmm… tapi kalau orang tu boleh menerima dgn hati terbuka pengakuan ikhlas kita, takde la kejam bagi dirinya.. er betul tak?
    apa-apa pun aku sependapat dgn kau. kita kena jujur. sebaik-baik perlakuan itu ialah kejujuran.
    berkatalah benar walaupun sepahit mana pun kebenaran itu.
    hehe >Grin< B-)

  3. hurmm,, kejujuran tu pnting, tapi kite sdr x bhwe kdg2 diri kita jgk di kasihani???? cube tgk sekeliling kite, ada x org yg btul2 syg n jujur dgn kte? less than one gaknyer,,, so juz wat x tau jer.. cbe tuk tmbulkn rase syg dgn jujurnye bkn rase tk mengasihani seseorang.. cube rase ble kte kt tmpt org trsebut.. camne lar agknyer kn???

Leave a Reply